pühapäev, 25. mai 2008

Jugovisioon ja muud loomad

Esimene Eurovisioon, mida ma mäletan end vaatavat, oli 1996. aasta oma, mille võitis Iirimaa "The Voice". Mäletan, kuidas vaatasime seda maal, mina lamasin kõhuli teleka ees, mäletan võidulaulu esitaja kleitigi. See päev, kui televiisorist tuli Eurovisioon, oli alati veidi eriline: tohtis kaua üleval olla, sai kuulda ilusaid laule ja põnevat punktilugemist. Meil olid alati enda tehtud punktitabelid, kuhu, pliiats näpus, agaralt riikide tulemusi märkisime. Valisime laulude seast oma lemmikuid. Aegade jooksul on Eurovisiooniga toimunud katastrofaalsed muutused. Laulud pole enam laulud, punkte märkida ei viitsi, sest niigi on teada, kes kellele punkte annab, võidab täiesti suvaline laul, millel pole muusikaliselt mitte midagi pakkuda. Alates Türgi võidust Eurovisioonil 2003. aastal olen ma igal aastal lubanud endale, et järgmisel aastal ma oma aega ja närve selle jaburluse peale enam ei raiska. Ja eranditult igal aastal olen oma lubadust murdnud. Sest 2004 võitis Ukraina "Wild Dances", mis oli päris kobe, 2005 meeldis mulle Norra "In My Dreams", mis jäi kahjuks üheksandaks, 2006 võidutses Lordi, kelle võit minu jaoks Eurovisiooni aegadetagust huvitavust veidi tagasi tõi. Ikka ootan ma uut aastat ja uut Eurovisiooni, meeles mälestus sellest, mis ta kunagi oli ja lootus leida selles komejandis veel midagigi kultuurset ja põnevat. Sellel aastal oli minu ainuke valik Soome. Teised laulud olid alla igasugust arvestust. Hea küll, ma oleksin rahul ka selliste enam-vähem laulu mõõtu välja andvate europop-lauludega, nagu näiteks Norra või Kreeka, aga suurem osa... mul lihtsalt ei ole sõnu selle kirjeldamiseks. Minu emme ütles päris õigesti, et tuleks teha neli erinevat võistlust: üks Põhjamaadele, teine Lääne-Euroopale, kolmas sinna lõunapoole (Türgi, Kreeka, Albaania jne) ja idabloki riigid võivad rahumeeli pidada oma Jugovisiooni kedagi segamata. See, mis praegu toimub, on poliitika, mitte lauluvõistlus. Mina olen rääkinud.

P.S. Sellest, et Venemaa võitis, vaatan ma lihtsalt mööda. See laul ei olnud seda väärt.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar